Veel organisaties en ondernemen willen graag dat hun klanten een fijne ervaring hebben bij hun bedrijf. Dit begint vaak bij de zogenaamde customer journey. Daarna gaat het verder naar de touchpoints: de momenten waarop de klant contact heeft met het bedrijf in kwestie. Het is erg belangrijk dat ondernemingen een goede relatie met hun klanten opbouwen en onderhouden, want het zorgt er onder andere voor dat een klant tevreden is en terugkomt. Sommige bedrijven maken daarom gebruik van Het Zoho systeem, waarmee je klantenrelaties kunt optimaliseren. Dus, experts gebruik Zoho Creator! Wil je echter geen programma gebruiken voor het onderhouden? Geen paniek, je kunt ook zonder het Zoho systeem goede klantenrelaties hebben. Lees hieronder verder voor tips.

Vertrouwen en betrokkenheid

Experts gebruik Zoho Creator door middel van het Zoho systeem, maar het belangrijkste aspect van een goede klantrelatie is vertrouwen. Het is namelijk belangrijk voor beide partijen om binnen de normen te blijven die zijn afgesproken en zich aan de regels te houden. Dit schept meer vertrouwen. Vertrouwen is daarom één van de belangrijkste factoren voor het scheppen van een band en het krijgen van een goede relatie. Als er namelijk geen vertrouwen is, gaat het mis. Als je klant vertrouwen heeft in de competenties van je bedrijf, heeft een slechte ervaring niet veel invloed. Als er al een vertrouwen is, krijg je juist het tegenovergestelde effect. Ook is betrokkenheid erg belangrijk. Het is van groot belang bij zakelijke relaties, want door middel van betrokkenheid leren klant en organisatie elkaar goed kennen wat veel voordelen heeft.

Keuzevrijheid, invloed & rechtvaardigheid

Andere bouwstenen van het krijgen van een goede klantrelatie zijn keuzevrijheid, invloed en rechtvaardigheid. Keuzevrijheid is namelijk belangrijk omdat klanten graag de mogelijkheid hebben om te kiezen uit meerdere alternatieven. Rechtvaardigheid is belangrijk omdat onze samenleving erg transparant is. Een gevolg hiervan is dat consumenten en bedrijven hun ervaringen met elkaar kunnen delen en snel tot een oplossing kunnen komen bij conflicten. Dit zorgt er ook voor dat klanten gelijkwaardig willen worden behandeld. Als je een bedrijf hebt is het daarom belangrijk om rechtvaardig te zijn, zodat niemand zich achtergesteld voelt. Tenslotte is invloed een belangrijke bouwsteen. Experts gebruik Zoho Creator hiervoor. Invloed betekent in dit geval hoeveel invloed de klant kan uitoefenen op het product en het productieproces wat eraan vooraf gaat. Vooral bij dienstverlening is dit belangrijk, omdat de productie en de consumptie op hetzelfde moment plaatsvinden. Klanten vinden het prettig om enige invloed te hebben op dit proces.

Door Redactie