Door de corona pandemie is het aantal webshops in Nederland fors gestegen. De omzet is niet alleen explosief gestegen maar ook de nieuwe toetreders op de markt. Doordat er nu zoveel webshops zijn moeten aanbieders hard hun best doen om zich te onderscheiden. Morgenbinnen.nl heeft een lijst gemaakt met alle webwinkels die vandaag besteld morgen in huis hanteren.

In 2021 moeten retailers de kloof tussen offline en online verkleinen. Beide kanalen moeten tegelijkertijd worden gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn e-commercekiosken en pop-upwinkels om voorraden kwijt te raken en mensen in bedwang te houden.

Daarnaast hebben we in 2020 de opkomst van DTC-trends gezien. Steeds meer fabrikanten verkopen producten rechtstreeks aan eindverbruikers.

Gegevens uit digitale kanalen helpen bij het bouwen van een gepersonaliseerde winkelervaring.

Een goed voorbeeld hiervan is Nordstrom. Het bedrijf biedt klanten de mogelijkheid om online producten te bestellen en in de winkel uit te proberen. 80% van de shoppers keert terug naar de winkel om het product opnieuw te proberen. Daarnaast kunnen online bestellingen worden opgehaald in de winkel en worden ze ook uit winkelvoorraad verzonden om online bestellingen zo snel mogelijk te leveren.

Consumenten mogen geen verschil ervaren tussen offline en online winkelen. Zodra de kanalen naadloos samenwerken, zullen de resultaten aanzienlijk toenemen.

Want één ding is zeker. Zodra Covid-19 weinig impact heeft op ons leven, zullen mensen weer naar buiten willen!

Duurzaamheid in e-commerce

Het was jaren geleden al voorspeld. Groene distributie wordt steeds belangrijker.

Dankzij Covid-19 worden consumenten zich steeds meer bewust van de milieu-impact van e-commerce. We hebben tenslotte allemaal meer producten online besteld. 82% van de consumenten zei dat door de uitbraak van Covid-19 het milieu belangrijker voor hen is. Driekwart van de bedrijven zegt een grotere verantwoordelijkheid te hebben om duurzaam te handelen.

Transporteurs zoeken naar milieuvriendelijkere oplossingen om de uitstoot van kooldioxide te verminderen of te compenseren.

Voor relatief nieuwe operators zoals Budbee, Red Je Pakketje, Fiets149.nl, Homerr en Trunkrs is groene bezorging bijvoorbeeld essentieel. Ook grote partners als PostNL en DHL zetten elektrische vrachtwagens in om steeds meer pakketten te vervoeren.

Ook e-commercegiganten doen mee. Zalando neemt het voortouw en zet zich in om de CO2-uitstoot volledig te elimineren. Het bedrijf hoopt dit doel te bereiken voor alle zendingen en retouren. Daarnaast geeft het bedrijf consumenten de mogelijkheid om 0,25 euro te doneren bij het plaatsen van een bestelling om hun CO2-voetafdruk te compenseren. Ook bedrijven als Coolblue zijn hard bezig met duurzaamheid bij het bezorgen van witgoed.

Door Redactie